@article{oai:ir.soken.ac.jp:02000124, author = {岸, 美咲 and KISHI, Misaki}, issue = {20}, journal = {総研大文化科学研究, SOKENDAI Review of Cultural and Social Studies}, month = {Mar}, note = {インドネシア中部ジャワの影絵人形芝居ワヤン・クリ(以下、ワヤン)では、2010年代後半以降、上演におけるリンブアンやゴロゴロ(物語の進行を一時停止して挿入される娯楽性の強い余興的な部分)で、女性歌手シンデンを歌って踊らせ、活躍させる演出を行う男性の人形遣い(ダラン)が急増している。さらに、女性のダランが男性のダランと共同でイベントを行う機会も増えており、人々から注目を集めている。  本論考では、キ・チャヒヨ・クンタディ(以下、チャヒヨ)の事例を取り上る。まず、彼がシンデンを目立たせる上演のスタイルを採用した意図や、演出の方法を明らかにする。さらに、彼が女性演者との協働にいかなる期待を寄せ、それらをどう語るのか検討する。また、演出の変化を通して、男女両方のダランとシンデンの、上演における役割や彼らの関係がどのように変化したのかを明らかにする。主な研究の方法はチャヒヨへのインタビューと上演の参与観察、YouTube上の動画の分析である。  1990年代に政党ゴルカルが大規模なワヤンの上演を主催し、リンブアンやゴロゴロにおいてお笑い芸人やロック音楽の歌手などのゲスト・スターを登場させる演出が流行した。2023年現在はその影響も残っているが、ゲスト・スターに加え、楽団のシンデンも立ち上がって歌い踊る演出が行われることに違いがある。  チャヒヨは他のダランの影響や、保守的な姿勢が観客に支持されなくなったことをきっかけに、2017年頃からリンブアンやゴロゴロの演出を変化させ、シンデンを押し出す演出を開始した。これは、彼にとっては仕事を獲得するための戦略であり、シンデンが踊りながら歌う演出、イスラーム歌謡、シンデンとの会話を取り入れるようになった。シンデンの上演中の演技に加え、彼はYouTubeの流行による衣装や動画のサムネイルも重視し、シンデンに観客を引き付ける効果を期待する。  加えて、チャヒヨは女性ダランとの共演や、彼女らをプロモーションする活動、相互の議論を行うなどして、女性ダランをサポートし、彼女らの活躍を促している。これらの活動は次世代の女性ダランの育成にもつながっている。  総括では、リンブアンやゴロゴロの長い時間をシンデンやゲスト・スターに明け渡してしまうことは、ダランとしての地位をダラン自身が貶めてしまうことにつながることを指摘した。近年の上演では、ダランがほかの演者から影響を受けることが増加しており、ダランと上演を作り上げる演者の関係性は変化してきている。シンデンは歌唱だけでなく、踊りや会話を行うという役割も求められるようになり、マルチな才能を身につけることが必要とされるようになった。, Traditional Javanese shadow puppet theater (wayang kulit) underwent a notable transformation in the late 2010s. One significant change is the increasing number of puppeteers (dalang) directing performances where sinden, female singers, sing and dance during interludes. In addition, female dalang have garnered growing public attention. This study addresses the case of dalang Ki Cahyo Kuntadi, examining his ideas about empha- sizing sinden to play an active role in the performance and innovative directing methods, as well as his expec- tations in working with female performers. It will also reveal how the roles of dalang and sinden and their relationship changed with the changes of performance. The research methodology includes an interview with Ki Cahyo, participatory observation of the performance, and a comprehensive analysis of relevant YouTube videos. While the 1990s saw large-scale wayang performances sponsored by the political party Golkar featuring guest stars such as comedians and rock music singers during interludes, the present landscape is marked by a notable change. In addition to external guest stars, sinden, integral performers in the dalang musical ensemble, now take to the stage to sing and dance during interludes. Since 2017, Ki Cahyo, influenced by other dalang performances and by the fact that a conservative stance became less popular, has strategically incorporated sinden into his performances. His stage direction includes sinden who both sing and dance, Islamic songs, and conversations with sinden. In addition to the performances during the show, he focuses on costumes and video thumbnails in response to the surge in popularity of YouTube, expecting to attract more attention to sinden. In addition, Ki Cahyo actively supports and promotes female dalang and expects them to play active roles, which contributes to the nurturing of the next generation of female dalang. In the conclusion, we indicate that dalang’s status will be harmed if excessive emphasis is placed on the siden and guest stars and too much time is spent on intermissions. In recent years, the dalang are increasingly influenced by other performers, which results in changes in the relationships between the dalang and the performers. Sinden are now required not only to sing but also to dance and talk, and must thus possess multi- ple talents.}, pages = {72(203)--100(175)}, title = {中部ジャワの影絵人形芝居における女性演者の活躍 ―2010年代後半以降における ある男性人形遣いによる演出戦略―}, year = {2024} }