@article{oai:ir.soken.ac.jp:00006068, author = {謝  , 春游 and XIE , Chunyou}, issue = {16}, journal = {総研大文化科学研究, SOKENDAI Review of Cultural and Social Studies}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本論文の目的は、日本人男性と結婚している在日中国人女性たちを対象に、人類学的アプローチから、何を、いつ、誰と、なぜ食べるのかという日常の食生活の実態を記述、分析し、ホスト社会で移民として生きていく彼女たちにとって、食がどのような役割を果たしているのかについて明らかにすることである。 移民の食生活に関するこれまでの研究では、民族アイデンティティの象徴としての食、移民先での食習慣の変容についての研究成果を蓄積してきた。例えば、Krishnendu Ray(2004)は、アメリカ在住のベンガル移民たちは自分たちをベンガル在住のベンガル人とアメリカ在住のベンガルでないインド人、アメリカ人と差異化するのに食べ物を用いていると指摘している。また、Jacqueline M. Newman (1980)のアメリカニューヨーク市在住の中国人移民の食習慣に関する研究では、チャイナタウンより、混合民族コミュニティ(a mixed ethnic community)が存在するクイーンズに居住している中国人女性移民の食習慣の変化が大きいことが指摘されてきた。しかしながら、これらの研究のなかでは、異なる国籍、異なる習慣や制度をもつ社会の出身の夫婦の家庭における食生活の状況に関しては、まだ十分に触れていない。 本論文では、大きな中華街が存在しない地方都市をはじめとした地域において、主に1990年代後半以降来日し、日本人男性と結婚している中国人女性移民を対象とし、彼女たちは日常の食生活を如何に営んでいるのかをフィールド調査に基づき検討した。 事例としたのは、専業主婦P、パート勤務者E、フルタイム勤務者Sという異なる生活リズムで送る核家族の3人の女性たちである。3人の女性の就労状況やそれぞれの夫の食嗜好により、彼女それぞれの家庭における日常の朝食と昼食、夕食が異なるパターンが形成されており、夫の両親や中国人の友人等という共食相手によって、食事の内容、あるいは料理の構成も変化することが分かった。 こうした3家庭の日常の食生活を通じて、ホスト社会に生きていくこれらの女性にとって、1)食は想像の共同体を創出する媒体および集団の境界線にあたる、2)食はホスト社会に馴染んでいく戦略として扱われる、3)食はホスト社会におけるネットワークの確立に繋がる、4)食は多文化要素を取り入れようとしているこれら女性移民の生き方を反映しているという食の果たしている四つの役割を明らかにした。 本論文は、在日中国人女性移民たちの日常食生活における食べる料理の内容やそれぞれの食べる機会に注目することによって、食の役割を考察する一つのアプローチを示す。 This paper focuses on the food practices of Chinese women in Japan, married to Japanese men. The purposes of this paper are to use an anthropological approach to clarify the actual condition of their daily eating habits, in particular the dietary composition, and discuss the significance of foods for immigrants who live in a host society. Studies of food as a symbol of ethnic identity and discussions of the changes in the dietary habits of immigrants have increased with the increase of immigration and settlement immigrants. Krishnendu Ray pointed out that Bengalis in the United States differentiate themselves by food practices from Bengalis in Bengal, non-Bengali Indians in the United States, and Americans (Ray 2004: 78). Jacqueline M. Newman argued that the food habits of Chinese immigrants in the United States who live in Queens (a mixed ethnic community in New York) changed their dietary habits more significantly than those who live in Chinatown (Newman 1980). However, it is not always possible to clearly show the ethnic identity of immigrants through food. Newman’s study is limited to the Chinese women whose husbands and both of their parents are likely of Chinese origin. The dietary habits of couples from different nationalities, customs, systems and societies, however, have not been sufficiently investigated. This paper describes the dietary composition of Chinese immigrant women who married Japanese men and are raising children in Hiroshima. Hiroshima, the city where the field was conducted, does not have a large-scale Chinatown. Three Chinese immigrant women in nuclear families were surveyed. They are 1) full-time housewife ‘P’; 2) part-time worker ‘E’; and 3) full-time worker ‘S’. Different eating habits were established in each family for breakfast, lunch, and dinner depending on their employment status and the food preferences of their husbands. It was found out that daily eating habits of a Chinese wife and Japanese husband combine various kinds of food and that the dietary habits are formed under the influence of personal relationships with friends and family members. This paper revealed that food has significance in creating an imagined communities not only among Chinese immigrants in Japan, but also between Chinese in China and those abroad; serves as a tool to familiarize themselves with the host society; develops a network in the host society; and reflects the lifestyles of the Chinese immigrant women who seek to integrate multicultural elements into the host society.}, pages = {33--54}, title = {日本における中国人女性移民の食実践に関する人類学的研究―広島県在住の日本人の夫と中国人の妻の家庭における食生活を事例として―}, year = {2020} }