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文展期の婦人雑誌による女性の美人画鑑賞・制作の促進 ―『婦人画報』と『婦人世界』を事例として―
https://ir.soken.ac.jp/records/2000275
https://ir.soken.ac.jp/records/2000275ea5921fc-6b7d-4bce-9e1a-df534c8be4a9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2025-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 文展期の婦人雑誌による女性の美人画鑑賞・制作の促進 ―『婦人画報』と『婦人世界』を事例として― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Promoting Appreciation and Production of Bijinga by Women’s Magazines in the Bunten Period: A Case Study on Fujin Gaho and Fujin Sekai | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 美人画 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 文展 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 女性画家 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 婦人雑誌 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 美術趣味 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 女性鑑賞者 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Bijinga (portraits of beautiful women) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Bunten exhibition | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | women painters | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | women’s magazines | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | taste for art | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | female viewers | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
山本, 由梨
× 山本, 由梨
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書誌情報 |
ja : 総研大文化科学研究 en : SOKENDAI Review of Cultural and Social Studies 号 21, p. 1(210)-20(191), 発行日 2025-03-31 |
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発行年 | ||||||||||
日付 | 2025-03-31 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 総合研究大学院大学先端学術院 / 葉山町(神奈川県) | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
値 | SOKENDAI(The Graduate University for Advanced Studies), Graduate Institute for Advanced Studies | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本論文では、文部省美術展覧会(文展)の開催期間(明治四十~大正七年)に発行された婦人雑誌が、女性による美人画の鑑賞と制作を促進したことを『婦人画報』と『婦人世界』を事例に検証する。 文展では美人画の人気が高まり、出品作品や作者が話題を呼んだ。特に日本画部の美人画が人々の関心を集めたことは、先行研究でも多数議論されている。 しかし、当時の美人画がどのような人々からの支持を得て、どのように享受されたのか、という点には未だ検討の余地がある。そこで、これまで稿者は、文展期において、女性たちが鑑賞・制作の両面から美人画を受容したことを、同時期に発行された婦人雑誌に基づいて明らかにして来た。本稿では、女性の美人画受容と婦人雑誌の関係についてさらに検証を重ね、女性たちが美人画を鑑賞し、制作したことの背景や要因について考察を深めた。 第一章では、婦人雑誌が読者に「美術趣味」の習得を推奨したことにより、女性の美人画鑑賞が促されたことを、浮世絵研究者の藤懸静也による『婦人画報』の記事を手がかりに考察した。良き家庭婦人の養成のために女性の美術趣味の修養を促進するという婦人雑誌側の狙いが背景となり、美人画は誌面で積極的に取り上げられ、読者に供給された。 第二章では、婦人雑誌における男性有識者の言論において、美人画こそが女性の美術制作の対象としてふさわしいと推奨されたことを明らかにした。しかし、その美人画を描くことも、あくまで家庭婦人のたしなみとしてなされることが要求された。女性による美人画の制作は、男性の考える女性の美術趣味、美術受容を逸脱しないことが期待されたのである。 第三章では、『婦人世界』が主催した読者応募型の企画「懸賞口絵」が美人画の投稿の場となり、読者に美人画制作を促したことを明らかにした。そこでは、女性名を騙った男性を含む投稿者によって、家事や芸事に勤しむ女性の姿が描かれた。懸賞口絵は、婦人雑誌の掲げた理想の家庭婦人像の、具体的なイメージを女性読者に普及する場としても機能していた。 以上によって、文展期において婦人雑誌というマスメディアが、女性に美人画の受容を促す役割を果たしたことを示した。女性による美人画の受容は、婦人雑誌が推進した、良妻賢母主義に根ざした家庭婦人の養成と深く関連しながら行われていたといえる。 |
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言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper examines the period during which the Bunten Exhibition (sponsored by the Ministry of Education) was held (1907–1918) and women’s magazines published during the same period that promoted the appreciation and production of Bijinga (portraits of beautiful women) by women. Bijinga became increasingly popular at the Bunten Exhibition, and the works exhibited and their creators were the focus of much discussion. In particular, Bijinga of the Nihonga Department attracted people’s attention, which has been discussed in many previous studies. However, there is still room to examine who supported Bijinga at that time and how Bijinga were enjoyed. The author has elucidated acceptance of Bijinga by women during the Bunten period, both in terms of appreciation and production, based on women’s magazines published during that period. This paper further examines the relationship between women’s acceptance of Bijinga and women’s magazines and deepens our discussion of the background and factors behind women’s appreciation and production of Bijinga. Chapter 1 examines how women’s magazines encouraged their readers to acquire a “taste for art,” which in turn encouraged women to appreciate Bijinga, using an article in Fujin Gaho by Ukiyo-e researcher Shizuya Fujikake. Supported by the objective of women’s magazine to promote the cultivation of women’s taste for art in order to nurture good housewives, Bijinga were actively featured in the magazine and supplied to its readers. Chapter 2 clarifies that male experts writing for women’s magazines recommended that Bijinga be an appropriate subject for women’s art production. However, the painting of Bijinga by women must be a genteel activity that falls within the category of domestic women’s activities. It was expected that the production of Bijinga by women should not deviate from men’s conception of women’s taste for and acceptance of art. In Chapter 3, the author clarifies that the frontispiece competition, a reader-submitted project sponsored by Fujin Sekai, functioned as a forum for submitting Bijinga and encouraged readers to create their own Bijinga. The contributors of the prize-winning paintings, which depicted women engaging in household chores and artistic accomplishments included men pretending to be women. These prize-winning illustrations also functioned as a venue for disseminating to female readers the specific image of the ideal housewives that women’s magazines had set forth. The author demonstrates that women’s magazines, as a form of mass media, played a role in encouraging women to accept Bijinga during the Bunten period. The acceptance of Bijinga by women was deeply connected to the cultivation of housewives rooted in the principle of a good wife and wise mother, which was promoted by the women’s magazines. |
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言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1883-096X | |||||||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||||||
表示名 | AA12058987 | |||||||||
URL | https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA12058987 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | ©2025 The Graduate University for Advances Studies, SOKENDAI | |||||||||
要旨リンク | ||||||||||
表示名 | 要旨 | |||||||||
URL | http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/21_01_yamamoto/index.html | |||||||||
要旨リンク | ||||||||||
表示名 | Summary | |||||||||
URL | http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/21_01_yamamoto/index_en.html | |||||||||
関連サイト | ||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||
関連識別子 | http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/title_index.html#v21 | |||||||||
関連名称 | 第21号 号別論文一覧 / Vol.21 Thesis list | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |