WEKO3
アイテム
近世期の茶の湯における定家様享受 ―『大正名器鑑』の箱書調査を基点として―
https://ir.soken.ac.jp/records/2000276
https://ir.soken.ac.jp/records/2000276f53c0baf-74af-4f3b-a4ef-f500dc3862cb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-27 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 近世期の茶の湯における定家様享受 ―『大正名器鑑』の箱書調査を基点として― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Appreciation of the Teika-style in Tea Ceremony of the Edo Period Based on an Investigation of Box Inscriptions on Taishomeikikan | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 定家様 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 大正名器鑑 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小堀遠州 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 藤原定家 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 箱書 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 歌銘 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 書道 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 茶道 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 松平不昧 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 篆隷体 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teika-style | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Taisho-Meikikan | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Enshu KOBORI | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teika FUJIWARA | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Hakogaki | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Utamei | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Calligraphy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Tea Ceremony | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Fumai MATSUDAIRA | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Tenrei-style | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
福原, 真子
× 福原, 真子
|
|||||||||
書誌情報 |
ja : 総研大文化科学研究 en : SOKENDAI Review of Cultural and Social Studies 号 21, p. 22(189)-88(123), 発行日 2025-03-31 |
|||||||||
発行年 | ||||||||||
日付 | 2025-03-31 | |||||||||
日付タイプ | Issued | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 総合研究大学院大学先端学術院 / 葉山町(神奈川県) | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | SOKENDAI(The Graduate University for Advanced Studies), Graduate Institute for Advanced Studies | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 『大正名器鑑』は、実業家で茶人・箒庵としても知られた高橋義雄により、大正期に編集された茶道具名物記である。大正一〇(一九二一)年から昭和元(一九二六)年にかけて九編一一冊が刊行され、昭和二(一九二七)年に索引を加え完結した。由緒ある茶道具を列記し、名称・所蔵者・寸法・付属物・由来等が記される。収録された茶道具は茶入四三六点、茶碗四三九点、計八七五点にのぼる。写真によって示された初の茶道具名物記であると共に、現在に至るまで内容の充実度においてこれを超えるものはないとされる。 本稿では、『大正名器鑑』の掲載写真を用いて、箱書に記された文字の字形について調査を行う。本書における箱書を網羅し俯瞰的に捉えることで、これまで漠然と論じられていた箱書の字形について、体系的な実証が可能であると考える。なかでも本書で散見される定家様の箱書に焦点をあてることで、近世期の茶の湯における定家様享受の様相について明らかにすることを本研究の目的とする。 調査では、各茶器の箱書に記された文字の字形を「篆隷体」「楷書体」「行草体」の書体に「定家様」を加えて分類した。これに、書付者・書付箇所・書付方法を併記した。尚、調査結果は一覧として表を作成し、本稿末尾に付す。 この調査結果をもとに、以下二点の考察へと及ぶ。先ず一点は、本書で定家様の書付者として散見される小堀遠州についてである。茶の湯における定家様享受の様相を捉えるにあたり、遠州は極めて重要な人物と考えられる。そこで、遠州の定家様使用に至る過程を再度確認し纏めた後、近世期の武家における遠州遺墨の享受について、土佐藩での資料を一例として検証する。 二点目としては、本書で頻繁に見られる定家様に関連する字形の書き分けについてである。定家様と対になって用いられることが多い篆隷体に着目し、書き分けの傾向を明らかにする。さらに、後の大名茶人である松平不昧・酒井宗雅・溝口直諒による定家様と篆隷体の享受について検証する。 以上の調査結果とこれに伴う検証から、近世期に見られる定家様享受の様相は、定家様と篆隷体を共に様式美として捉えた遠州とそのコミュニティを起点として、遠州に共感した茶人たちによる継承と展開が大きく関与した事象であると捉えられる。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Taisho-Meikikan is a book of tea ceremony utensil masterpieces compiled by Yoshio TAKAHASH, a businessman and tea master. The book was published in 11 volumes consisting of 9 chapters between 1921 and 1926, and was completed with an index in 1927. The venerable tea utensils are listed, and their names, owners, dimensions, accessories, history, and other information are noted. The collection contains 436 tea caddies and 439 tea bowls, totaling 875 items. This is the first book on tea ceremony utensils with photographs, and it is said that no other book to date has surpassed it in terms of richness of content. This report examines the calligraphical types written on the boxes using photographs from the Taisho-Meikikan. By taking a higher perspective view of the box calligraphy, the author believes that it is possible to systematically demonstrate the character forms of box calligraphy, which have not been extensively discussed until now. The purpose of this study is to clarify the aspect of appreciation of the Teika-style in the tea ceremony of the early modern period by focusing on the Teika-style box calligraphy found in this book. The study categorized the forms of the characters inscribed on the boxes into Tenrei, Kaisyo, and Gyousou styles of writing, plus Teika-style. In addition, the author listed the names of the calligrapher, the positioning of the calligraphy, and the writing style. The results of the survey are shown in the table at the end of this report. Based on the results of the research, the author discusses the following two points. The first is about Enshu KOBORI, who appears frequently in this book as a calligrapher of the Teika-style. Enshu is considered to be an extremely important figure in terms of appreciation of the Teika-style in tea ceremony. After reconfirming and summarizing the process that led to Enshu's use of the Teika-style, appreciation of Enshu's calligraphy by samurai in the early modern period is examined, using materials from the Tosa domain as an example. The second point concerns the distinguishing character forms related to the Teika-style, which is frequently found in this book. The author focuses on the Tenrei-style, which is often used in combination with the Teika-style, and clarifies tendencies in the writing style. Further research is conducted on appreciation of the Teika-style and the Tenrei-style by tea masters such as Fumai MATSUDAIRA, Souga SAKAI, and Naoaki MIZOGUCHI Based on the above findings and verification, the aspect of appreciation of the Teika style in the early modern period is traced back to Enshu and his community, which considered both the Teika-style and the Tenrei-style as stylistic beauty. Also, appreciation of Teika-style is largely due to the succession and development by tea masters who identified with Enshu. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1883-096X | |||||||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||||||
表示名 | AA12058987 | |||||||||
URL | https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA12058987 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | ©2025 The Graduate University for Advances Studies, SOKENDAI | |||||||||
要旨リンク | ||||||||||
表示名 | 要旨 | |||||||||
URL | http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/21_02_fukuhara/index.html | |||||||||
要旨リンク | ||||||||||
表示名 | Summary | |||||||||
URL | http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/21_02_fukuhara/index_en.html | |||||||||
関連サイト | ||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||
関連識別子 | http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/title_index.html#v21 | |||||||||
関連名称 | 第21号 号別論文一覧 / Vol.21 Thesis list | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |