ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 030 紀要類
  2. 01 総研大文化科学研究
  3. 第21号 / 2025年3月

洛中洛外図屏風の成立過程をめぐって ―「相国寺塔上からの絵」と「朝倉本」についての再考―

https://ir.soken.ac.jp/records/2000278
https://ir.soken.ac.jp/records/2000278
2e4076ea-65ae-45fc-88e9-dceac2bb83c6
名前 / ファイル ライセンス アクション
SOKENDAIbunka_21_4 論文PDF(リンク)
kojima.pdf 論文PDF (11.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-27
タイトル
タイトル 洛中洛外図屏風の成立過程をめぐって ―「相国寺塔上からの絵」と「朝倉本」についての再考―
言語 ja
タイトル
タイトル The Process of Formation of the Rakuchū-rakugai-zu byōbu (folding screens of Kyoto): Reconsideration of the Picture from the Shōkokuji Temple Tower and the Asakura Version
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 洛中洛外図屏風
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 歴博甲本
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 上杉本
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 花の御所
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 相国寺七重塔
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Rakuchū-rakugai-zu byōbu
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Rekihaku A version
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Uesugi version
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Hana no Gosho
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Shōkokuji temple tower
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 小島, 道裕

× 小島, 道裕

ja 小島, 道裕

en KOJIMA, Michihiro

Search repository
書誌情報 ja : 総研大文化科学研究
en : SOKENDAI Review of Cultural and Social Studies

号 21, p. 190(21)-173(38), 発行日 2025-03-31
発行年
日付 2025-03-31
出版者
出版者 総合研究大学院大学先端学術院 / 葉山町(神奈川県)
言語 ja
出版者(英)
言語 en
値 SOKENDAI(The Graduate University for Advanced Studies), Graduate Institute for Advanced Studies
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 「洛中洛外図屏風」は、京都の全景と共に、名所や祭礼行事、人々の生活を描く絵画であり、16世紀から18世紀にかけて多くの作品が制作された。筆者はその初期の諸作品について成立事情を研究しており、本誌第5号(2009年)に発表した研究ノートでは、記録にのみ残る、戦国大名朝倉氏が土佐光信に描かせた仮称「朝倉本」(1506年)について考察したが、関係する作品の研究が進んで、その位置づけを再考する必要が生じた。また、この問題と関連する、洛中洛外図屏風が相国寺七重塔からの眺望図が元になっている、という説について批判論文が出されたため、それについての反批判を行いたい。

 相国寺七重塔は1470年に焼失しているため、「洛中洛外図屏風」に塔からの眺望が利用されたなら、それは「塔上からの絵」を介在させてのことになる。その利用という問題については、現存最古でオリジナルに近いと考えられていた「歴博甲本」(1525年頃)によって検討が行われてきたが、実は制作年代が下がる「上杉本」(1565年頃)の方が想定される「塔上からの絵」に近い。これは、「上杉本」が本来の幕府という意味で「花の御所」を描いているため、幕府が移動したことによって改変された「歴博甲本」よりも「塔上からの絵」に近いためである。同じ観点から考察すると、記録のみが残る「朝倉本」は「上杉本」に近いものだったと推定され、その直接の前提となったと見なせる。

 「塔上からの絵」はおそらく景観を描いた絵に過ぎないが、洛中洛外図屏風の要素である、四季の祭礼行事や、町の様子という要素が加えられていったと考えられ、この過程についても、「朝倉本」がどのような段階にあったかという観点から考察することができる。洛中洛外図屏風が「塔上からの絵」から作られたことは、それ自体の問題よりも、このような洛中洛外図同士の系譜関係と、その成立過程を説明できることに意義がある。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Rakuchū-rakugai-zu byōbu (folding screens of Kyoto) is a series of paintings depicting famous places, festivals and events, and people’s daily lives along with panoramic views of Kyoto. In a research note published in Issue 5 of this journal (2009), the author discussed the Asakura version (1506), which exists only in records. The Asakura version was painted by TOSA Mitsunobu under an order from the Asakura clan, feudal lords of the Warring States period. However, research on related works has progressed, necessitating a reconsideration of its position. In addition, a critical paper has been published putting forth the theory that the Rakuchū-rakugai-zu byōbu are based on a view from the Shōkokuji temple tower, which is related to this issue. The author would like to offer a counter-criticism.

Since the Shōkokuji temple tower was destroyed by fire in 1470, if the view from the tower was used in the Rakuchū-rakugai-zu byōbu, it was through the intervention of a “picture from the tower”. The oldest surviving version of Rakuchū-rakugai-zu byōbu is the Rekihaku A version (ca. 1525), which is considered to be closer to the original and has been used to investigate this issue. However, the Uesugi version (ca. 1565), which was produced at a later date, is more similar to the assumed “picture from the tower”. This means that the Uesugi version depicts the Hana no Gosho (Palace of Flowers) as it was at the time of the original shogunate, and is therefore more similar to the “picture from the tower” than the Rekihaku A version, which had undergone later modifications due to the relocation of the shogunate. From the same perspective, the Asakura version, of which only records remain, is considered to be similar to the Uesugi version and can be seen as a direct predecessor of the Uesugi version.

It is considered that the elements of the Rakuchū-rakugai-zu byōbu, such as seasonal festivals and scenes of towns, were added over time to the “picture from the tower”, which is just a landscape. The Asakura version can also be examined from the perspective of the stage of this process. The significance of the fact that the Rakuchū-rakugai-zu byōbu was created from the “picture from the tower” lies in that it explains the genealogical relationship between the copies of Rakuchū-rakugai-zu byōbu and the process of their formation, rather than as a problem in itself.
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-096X
書誌レコードID(NCID)
表示名 AA12058987
URL https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA12058987
権利
権利情報 ©2025 The Graduate University for Advances Studies, SOKENDAI
要旨リンク
表示名 要旨
URL http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/21_04_kojima/index.html
要旨リンク
表示名 Summary
URL http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/21_04_kojima/index_en.html
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/title_index.html#v21
関連名称 第21号 号別論文一覧 / Vol.21 Thesis list
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-27 04:53:45.716954
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3