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  1. 030 紀要類
  2. 01 総研大文化科学研究
  3. 第11号 / 2015年3月

原爆の記憶と観音像 ―広島・長崎の公園の事例から―

https://ir.soken.ac.jp/records/5066
https://ir.soken.ac.jp/records/5066
c6cae5b1-165a-4e84-802e-6ba9c11b8584
名前 / ファイル ライセンス アクション
SOKENDAIbunka_11 論文PDF(リンク)
license.icon
201503 論文PDF (620.3 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-04-28
タイトル
タイトル 原爆の記憶と観音像 ―広島・長崎の公園の事例から―
言語 ja
タイトル
タイトル Memory of the Atomic Bomb and Statues of Kannon : A Case Study of the Hiroshima and Nagasaki Peace Parks
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 観音
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 母性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 記憶
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 原爆死者
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 モニュメント
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 墓標
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kannon
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 motherhood
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 memory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 atom bomb dead
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 monument
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 grave marker
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 君島, 彩子

× 君島, 彩子

ja 君島, 彩子

ja-Kana キミシマ, アヤコ

en KIMISHIMA, Ayako

Search repository
書誌情報 総研大文化科学研究
en : Sokendai review of cultural and social studies

号 11, p. 143-159, 発行日 2015-03-31
出版者
出版者 総合研究大学院大学文化科学研究科
出版者(英)
言語 en
値 The Graduate University for Advanced Studies, School of Cultural and Social Studies
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、広島と長崎の公園に建立された観音像の事例から、原爆の記憶について論じたものである。観音像は「原爆死者」や「原爆災禍」の記憶を伝える造形物であり、二面的な記憶を想起させる。一方は原爆投下という「社会的な出来事」と原爆による「集団的で匿名の死者」の記憶であり、もう一方は近親者など「顔の分かる死者」の記憶である。本稿では、原爆災禍と集団的な原爆死者の記憶を想起させる役割を「モニュメント」、個人的な死者の記憶を想起させる役割を「墓標」と定義し、爆心地の公園に建立された観音像の分析を行う。

墓地とも関わりの深い仏像は、家族や友人など顔を思い出すことのできる死者を記憶し、慰霊するために立てられることが多く、「墓標」としての役割が強いが、仏像の中でも観音像は、近代的な思想の中で神聖化された「母性」の象徴とされることでモニュメンタルな意味を持つことがある。近代的な「母性」の象徴としての観音は、「軍国主義」に対して「新しい国家」のアレゴリーとして捉えられ、「平和」の象徴となった。つまり観音像には、「墓標」と「モニュメント」双方の意味が内在されているのである。

原爆によって一瞬にして焼け野原となった広島と長崎の爆心地付近は公園として整備され、毎年8月には大規模な平和記念式典が行われている。行政によって作られた公園は、原爆災禍の記憶を伝える巨大な「モニュメント」ともいえる。しかし、公園となっている場所は、多くの人々の命が失われた場所であり、式典が行われる日は彼らの命日である。

式典当日、公園内の観音像の参拝者から聞き取り調査をおこなった結果、観音像によって原爆で亡くなった親族の記憶や、かつての暮らしの記憶が思い出されていることが明らかになった。公園という公共空間の観音像も、その場所の記憶や遺骨との関係性によって、個人的な死者の記憶を想起させる「墓標」の意味を含んでいる。しかし、碑文によって説明を行なう「原爆碑」とは異なり、観音像のもつ意味は変化しやすいため、対面的な死者の記憶をもつ人間がいなくなった時、その意味が変化すると考えられる。

This paper discusses how the statues of Kannon (Avalokitesvara) in the peace parks that were established in the hypocenters in Hiroshima and Nagasaki have helped to pass on the memory of the “atom bomb dead” and the “atom bomb disaster.” The statues of Kannon that have been erected there serve as one form of monument. I consider that there are two directions in the “memory” thus represented. One is the “social event” of the atomic bombing and memory directed toward the “collective anonymous dead,” and the other is memory directed toward the “dead with names.” In this analysis, the statue of Kannon, representing memory in the social and anonymous direction, is classified as a monument, and memory in the individual direction is classified as a grave marker.<br />

As an object of Buddhist belief, the statue of Buddha is often established for the worship and remembrance of the dead whose faces their friends and families can still remember and for whom the meaning of grave marker is stronger. However, among all the images of Buddha, the statue of Kannon has also come to be a monument, as a symbol in latter-day thought of “motherhood” as well as a monument conveying the tragic memory of the atom bomb as an allegory of “peace” and “post-war Japan.”<br />

The peace parks, developed after the war in the hypocenters of Hiroshima and Nagasaki that instantly became burnt-out areas due to the atom bombs, are where today large-scale peace memorial ceremonies are held every August. I have interviewed people who have come to pray during the August ceremonies. As a result, I have learned about their family members who died on the sites of the peace parks. Because the current peace parks are the places where their relatives lost their lives, the days of the peace memorial ceremonies have also become for the families the days for family commemoration of the anniversary of their deaths. The peace parks established by the nation have also become huge “monuments” to tell the memory of the collective dead to the countless number of people who visit there. However, different from a monument written in characters, the statues of Kannon in the parks have also become grave markers to evoke the memory of the individual dead. This meaning of the statues of Kannon may change, and may eventually come to express folk beliefs in Buddha, or another allegory of “peace” as a part of the larger monument complex, when living persons no longer have a memory of the individuals who perished there.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-096X
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12058987
要旨リンク
表示名 要旨
URL http://www.bunka.soken.ac.jp/journal_bunka/150319_kimishima/index.html
要旨リンク
表示名 Summary
URL http://www.initiative.soken.ac.jp/journal_bunka/150319_kimishima/index_en.html
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 http://www.bunka.soken.ac.jp/journal_bunka/title_index.html
関連名称 第11号 号別論文一覧 / Vol.11 Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-06-20 15:12:45.443516
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